Už ste niekedy rozmýšľali, aké je to voziť sa na tandemovom bicykli? Ja áno, a preto som sa rozhodol, že si jeden vyrobím a podarilo sa. Počas stavby tohoto bicykla som získal množstvo skúseností, s ktorými sa rád podelím (pre prípad, že by niekto dostal rovnako šialený nápad).
Ako základ pre stavbu tandemu som použil dva staré MTB bicykle, ktoré už nemali svoje využitie.
Kostra
Základ bicyklu samozrejme tvorí kostra. Jej výroba je najnáročnejšia. Dobrou inšpiráciou pri návrhu tvaru kostry sú obrázky hotových tandemov (na internete je ich plno). Ja som sa rozhodol pôvodné kostry rozdeliť takto:
Dôležitý problém, ktorý je potrebné vyriešiť pri spájaní kostier, je ich vzájomná vzdialenosť. Zadné riadidlá sú väčšinou uchytené o prednú sedlovku, ich predstavec je teda otočený opačne ako pri predných riadidlách. Z toho vzniká potreba zväčšiť priestor pre zadného jazda zhruba o súčet dĺžok predstavcov (pomer vzdialeností vidlica-sedlovka a sedlovka-sedlovka je v priemere 1:1,25). Následne môžeme časti kostier zafixovať do výslednej podoby a začať spájať:
Spájanie si vyžaduje pomerne veľa brúsenie, rezania, prispôsobovania a zváranie rúrok. Navyše pôvodné rúrky zo zvyšných častí kostier nie sú dostatočne dlhé a tak bude potrebné pridať nové:
Po niekoľkých hodinách – hotový rám:
Pohon bicykla
Pri pohone tandemu je potrebné zaručiť, aby obaja jazdci šliapali na pedále rovnako (inak by rozličný rytmus narušoval pohodu jazdy). Preto je potrebné spojiť predné a zadné pedále prevodom v pomere 1:1. Samotné prepojenie pedálov sa zvykne realizovať dvomi spôsobmi:
- dva prevodníky na pravej strane – toto riešenie je jednoduchšie, pretože nepotrebujete žiadne extra komponenty (okrem dlhšej reťaze), nevýhodou je, že musíte vyčleniť jedno koliesko zadného prevodníku iba na prepojenie pedálov a teda prichádzate o tretinu prevodov (v prípade bicykla MTB):
- jeden prevodník vpravo a dva vľavo – pri tomto riešení neprichádzate o prevody, avšak nevýhodou je, že potrebujete tri prevodníky a tri páry pedálov (nakoľko sa používajú tri pravé kľuky a závity pravej a ľavej kľuky sú opačné):
Naviac možno bude potrebné upraviť rám, aby prevodník nekolidoval so zadnou vidlicou (ako v mojom prípade), keďže pri výrobe rámu a stredového zloženia sa nepočítalo s tým, že prevodník môže byť aj vľavo:
Problém, ktorý je potrebné vyriešiť v oboch prevedeniach, je napnutie spojovacej reťaze. Komerčné tandemy majú kostru vyrobenú tak presne, že reťaz je napnutá aj bez napináku. Doma sa Vám to však nemusí podariť. Ja som na výrobu napináku použil staré ramienko brzdy, jeho pôvodný úchyt, koliesko z prehadzovačky a veľké podložky:
Použitie napináku so sebou prináša jeden negatívny efekt – keď prvý jazdec prestane pedálovať a druhý ešte nie, sila začne pôsobiť namiesto na horné vedenie reťaze, na spodné vedenie, napínak spodné vedenie čiastočne uvoľní a na hornom vedení sa spraví previs. V praxi to nespôsobuje problémy, ale oproti komerčnému riešeniu bez napínaku je to odlišné správanie.
Ovládanie bicykla
Ovládanie bicykla má na starosti výlučne predný jazdec, keďže zadný má obmedzený výhľad. Páčky bŕzd a prehadzovačiek sú teda na predných riadidlách. Pri zapájaní zadnej brzdy a prehadzovačiek sú potrebné lanká a bowdeny s neštandardnou dĺžkou. Objednať je ich možné v niektorých cykloobchodoch (ja osobne som objednával z www.bikeservis.com). Na uchytenie bowdenov môžete použiť úchytky z odpadových častí rámov:
Predstavec zadných riadidiel som vyrobil zvarením dvoch bežných predstavcov pod vhodným uhlom (hrúbka sedlovky a riadidiel bola v mojom prípade zhodná):
Kompletácia
Po dokončení všetkých súčasti prišlo na rad skúšobne poskladanie, spasovanie dielov a testovacia jazda.
Po doladení detailov sa bicykel znova rozobral, kostra sa prebrúsila, nastriekala do plniča, finálnej farby a laku:
A znova poskladal:
Doporučenia
Pri stavbe tandemu som sa najviac obával o pevnosť rámu a jednotlivých komponentov, predsa len boli navrhnuté na menšiu záťaž. Čo sa týka rámu, je pomerne tuhý a zdá sa, že plne postačuje. Najväčšia záťaž pôsobí na zadné koleso. Preto odporúčam dozadu použiť kvalitný plášť, ráfik, výplet a stred kolesa. Osku stredu použite podľa možnosti nie s rýchloupinákom (dutá oska sa zvykne naraz zlomiť, zatiaľ čo plná len ohnúť). Na výplet kolesa som použil zosilené špice (2,35 mm), aké sa používajú v elektrobicykloch.
Údaje pre predstavu
Váha:
- kompletný bicykel: 25 kg
- rám + vidlica: 9,5 kg
Strávený čas:
- rozobranie, rozpílenie a obrúsenie bicykla: 6 hodín
- spasovanie a zvarenie rámu: 10 hodín
- zloženie, ladenie: 3 hodiny
- rozloženie, striekanie, zloženie: 4 hodiny
Financie:
- materiál:
- oceľová rúra (42,4/2 mm): 1,40 €/m
- oceľová rúra (33,5/3,25 mm): 2,06 €/m
- nevyhnutné komponenty:
- brzdové lanko 5000/1,5 mm … 1 x 1,40 €
- radiace lanko 5000/1,25 mm … 2 x 1,59 €
- bowden brzdový 5 mm (1 bm) … 3 x 1,12 €
- bowden radiaci 4 mm (1 bm) … 3 x 2,28 €
- jednoprevodník 44 zubov … 2 x 8,98 €
- pedále duralové … 3 x 7,65 €
- reťaz 1/2″ x 1/8″ 116 článkov … 2 x 3,97 €
- predstavec 1″ 22,2/150 mm … 1 x 3,99 €
- farbenie a lakovanie:
- plnič v spreji 400 ml: 2 x 10 €
- zelená farba v spreji (miešaná) 400 ml … 2 x 15,50 €
- čierna farba v spreji 200 ml … 1 x 3,90 €
- lak v spreji 500 ml … 1 x 6,90 €
Dakujem za radu. Je to paradna vec. Prave som to zostrojil a ludia sa nevedia vynadivat.